Reizen met vertrekdatum voor 1-6-2020

Je hebt een reis geboekt met een vertrekdatum voor 1 juni 2020. In verband met de regels rondom het coronavirus kunnen deze reizen in veel gevallen niet doorgaan.

Wat je in deze situatie kunt doen geven wij in de volgende stappen weer:
Stap 1: Annuleer zelf geen reizen maar neem contact op met de reisorganisatie waar de reis is geboekt.
Vraag de reisorganisatie wat de mogelijkheden zijn. Heb je nog geen contact opgenomen met de reisorganisatie? Dan is een eventuele melding op een annuleringsverzekering nog niet mogelijk. Dit kan pas wanneer vast staat welke kosten er wel of niet door de reisorganisatie worden vergoed. Ook wanneer je zelf een reis annuleert is er vaak geen dekking op de annuleringsverzekering.
Afhankelijk van de organisatie ontvang je het boekingsbedrag terug, ontvang je een voucher voor een toekomstige boeking of ontvang je het boekingsbedrag niet (volledig) terug.

Optie 1: je ontvangt het boekingsbedrag terug
Bij reisorganisaties welke zijn aangesloten bij de ANVR of SGR heb je mogelijk het recht op het retour ontvangen van het boekingsbedrag. Reisorganisaties welke hier niet bij zijn aangesloten, hanteren vaak eigen voorwaarden. Vraag daarom na wat de mogelijkheden zijn en laat dit schriftelijk bevestigen. Krijg je het boekingsbedrag terug? Dan is een melding op de annuleringsverzekering niet nodig.
Is jouw reisorganisatie aangesloten bij ANVR? Kijk het hier na!
Is jouw reisorganisatie aangesloten bij SGR? Kijk het hier na!

Optie 2: je ontvangt een reisvoucher
Veel organisaties geven op dit moment reisvouchers uit voor reizen welke niet door kunnen gaan zodat deze op een later moment tot maximaal het geboekte reisbedrag opnieuw geboekt kan worden.
Afhankelijk van de aangesloten reisorganisatie mag je in bepaalde gevallen een corona-voucher weigeren bij een geannuleerde reis en geld terugvragen. Ook als je al een voucher hebt geaccepteerd, mag je vervolgens toch nog geld terugvragen. Bijvoorbeeld als je toch geen gebruik wil of kan maken van de voucher. Vraag bij de reisorganisatie naar de voorwaarden.
Let erop dat wanneer je een voucher accepteert, deze onder de garantieregeling van SGR valt. Of dat de voucher eventueel een andere garantiedekking heeft als de reisorganisatie failliet gaat. Er zijn momenteel ook reisdienstverleners die vouchers uitgeven zónder garantiedekking bij een mogelijk faillissement. Je staat dan waarschijnlijk met lege handen als de reisorganisatie omvalt.

Optie 3: je ontvangt het boekingsbedrag niet (volledig) terug
Kom je er met de reisorganisatie niet uit en ontvang je geen vergoeding/compensatie? Neem dan altijd eerst contact op met Ekelenkamp voordat je de reis zelf annuleert. Wij zullen overleggen met de aanbieder van jouw annuleringsverzekering welke stappen het beste genomen kunnen worden.
Door vooraf zelf reizen te annuleren kan het zijn dat het recht op een uitkering via jouw annuleringsverzekering komt te vervallen. Ons advies is daarom om nooit zelf een reis te annuleren totdat er meer bekend is over een vergoeding/compensatie vanuit de reisorganisatie en jouw reisverzekeraar.

Stap 2: heb je een annuleringsverzekering? Neem contact met ons op!
Ontvang je het boekingsbedrag niet (volledig) terug? En heb je een annuleringsverzekering? Dan kun je de kosten ter beoordeling bij ons indienen via schade@ekelenkamp.nl.
Vriendelijk verzoeken wij hierbij de volgende documenten mee te sturen:
-Het boekingsbewijs
-Correspondentie met reisorganisatie waaruit blijkt dat zij het boekingsbedrag niet (volledig) vergoeden.
Of de kosten daadwerkelijk door jouw annuleringsverzekeraar worden vergoed is afhankelijk van de betreffende dekking en aanbieder.
Dit wordt per melding beoordeeld.

Reizen met vertrekdatum na 1-6-2020

Je hebt een reis geboekt voordat de situatie rondom het coronavirus bekend werd en de vertrekdatum ligt na 1 juni 2020.
In dit geval is er nog veel onzeker over de reis, en moet je mogelijk ook nog een deel van de aanbetaling voldoen.

Ben je verplicht (een deel van) de (aan)betaling te voldoen?
Je hebt een reis overeenkomst gesloten en de reisorganisatie kan je aan deze overeenkomst houden. Het is mogelijk dat de reis toch uitgevoerd kan worden. Door niet te betalen vervallen de verplichtingen uit deze overeenkomst niet. Als je nog een deel van de reissom moet betalen, neem dan contact op met de reisorganisatie voor de mogelijkheden.

Kan ik de reis met vertrekdatum na 1 juni 2020 annuleren?
Aan annuleren zijn kosten verbonden. Wil je toch nu al de reis annuleren, dan zijn de annuleringskosten voor eigen rekening. Hoe dichter bij de vertrekdatum je annuleert, des te hoger zijn deze kosten. Je kunt met je reisorganisatie ook de mogelijkheden bespreken om de reis om te boeken naar een andere bestemming of andere datum. De bijkomende kosten zijn voor eigen rekening. In dit geval kan er ook geen aanspraak gemaakt worden op de annuleringsverzekering.

Wacht de adviezen van het RIVM en het kabinet af.
Het is op dit moment niet te zeggen wat de situatie zal zijn op langere termijn. Houd het advies van het RIVM en het kabinet voor de ontwikkelingen in de gaten en volg de actuele ontwikkelingen in de media.

Het lijkt er op dat maatregelen langzaam worden versoepeld. Informeer tijdig bij je reisorganisatie of de reis door kan gaan. Gaat het niet door? Vraag dan naar de mogelijkheden zoals deze boven in deze nieuwsbrief onder de reizen met vertrekdatum voor 1 juni 2020 beschreven staan.

Kan ik nu veilig reizen boeken?

Het is onzeker hoe de situatie rondom het coronavirus over een aantal maanden zal zijn. Mogelijk worden maatregelen opnieuw verlengd of in een andere vorm gehandhaafd.

Mocht je nu een reis boeken waarvan bijvoorbeeld in augustus blijkt dat deze niet door kan gaan, dan bestaat er in dit geval geen dekking op een annuleringsverzekering. Ons advies is daarom de aanbevelingen van het RIVM en het kabinet goed te blijven volgen en zelf een goede afweging te maken voordat je een reis boekt.

 

Wij helpen je graag

Heb je een vraag, een schade of wil je een verzekering aanvragen?
Wij op de volgende manieren bereikbaar:

Telefoon : 0548-616071
Voor al uw verzekerings- en schadevragen.

Mail : particulieren@ekelenkamp.nl
Voor vragen over alle particuliere verzekeringen.

Mail : schade@ekelenkamp.nl
Voor het melden van of vragen over schades.

WhatsApp : 06-52898785
Voor toezending van mediabestanden. (telefonisch niet bereikbaar op dit nummer)