Herken online fraude

De laatste tijd zijn er veel berichten te lezen in de media over fraude via internetbankieren.

Als Zelfstandig Adviseur Regiobank hebben wij op deze pagina uitleg en tips samengevat om zo veilig mogelijk te blijven internetbankieren.

Liever een adviseur spreken?
Neem telefonisch contact op via 0548-616071 of kom langs op ons kantoor, dit kan zonder afspraak!

Herken fraude
Door fraude tijdig te herkennen voorkom je dat anderen toegang krijgen tot je bankrekening. Maar waar kun je fraude via internetbankieren herkennen en welke soorten fraude bestaan er?

Er bestaan verschillende soorten fraude waaronder phishing,  Whatsappfraude, spoofing, malware en social engineering.

Phishing: hengelen naar informatie

Criminelen hengelen naar uw codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Dat heet phishing.

  • Criminelen vragen u in een valse e-mail of sms om op een link te klikken.
  • Criminelen vragen aan de telefoon om uw codes of persoonlijke informatie.
  • Bij een valse e-mail zit een bijlage met schadelijke software (malware).
  • In een valse brief, e-mail of sms staat dat u (een kopie van) uw digipas of creditcard moet opsturen.
  • Bij een valse e-mail ontvangt u een blanco e-mail van een onbekende afzender.

Lees hier meer over Phishing.

Whatsappfraude: oplichting via Whatsapp

Via Whatsapp worden momenteel valse berichten verstuurd. In deze berichten doet de crimineel zich voor als een familielid of bekende, vaak via een onbekend telefoonnummer, en vraagt u om dringend geld over te maken. Trap hier niet in!

Wat voor smoes de crimineel ook gebruikt, u herkent deze vorm van oplichting aan het volgende:

  • Een bekende of familielid heeft plotseling een nieuw nummer.
  • Deze bekende vraagt u om (dringend) geld over te maken (vaak naar een voor u onbekend rekeningnummer).
  • De bekende oefent druk op u uit door te wijzen op negatieve gevolgen voor de ‘bekende’, die volgen wanneer het geld niet snel wordt overgemaakt.

De belangrijkste tip om deze vorm van oplichting te ontmaskeren, is contact opnemen met uw bekende of familielid via het oude, vertrouwde nummer dat u tot dan toe altijd gebruikte wanneer u elkaar spraken. Lukt het niet direct om contact te krijgen via dat nummer? Laat degene die u appt maar rustig wachten. Hoe meer druk diegene op u uitoefent om toch snel geld over te maken, hoe groter de kans dat hij of zij inderdaad een oplichter is.

Lees hier meer over Whatsappfraude.

Wat is spoofing?

Criminelen bellen u en dit telefoonnummer kan overeenkomen met het telefoonnummer van uw bank. Dit is een truc en noemen we spoofing.

Vertrouwt u het niet? Hang dan op en bel zelf de bank! Geef geen gegevens door en maak geen geld over. Een bank zal nooit:

  • Links sturen om direct in te loggen op uw online bankieren omgeving
  • Vragen om uw digicodes, QR-codes, inlogcodes, pincodes of bevestigingscodes
  • Vragen om uw geld over te boeken

Lees hier meer over spoofing.

Malware: schadelijke software

Malware is schadelijke software die op uw computer, tablet of telefoon wordt geïnstalleerd zonder dat u het door heeft. Hierdoor kunnen criminelen inbreken op uw apparatuur en informatie stelen.

Uw apparatuur kan op verschillende manieren besmet worden met malware. Dat gebeurt bijvoorbeeld als u een geïnfecteerde website bezoekt, een bijlage opent in een valse e-mail of illegale software installeert. Malware kan:

  • Persoonlijke informatie van u stelen, zoals uw gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Bestanden op uw computer onleesbaar maken. Die kunnen tegen betaling soms weer leesbaar gemaakt worden.
  • Zorgen dat u doorlinkt naar een onveilige website die lijkt op de echte website van uw bank.
  • Bedragen en rekeningnummers wijzigen, zodat er andere informatie met de bank wordt uitgewisseld dan u in uw browser te zien krijgt.

Heeft u eenmaal malware op uw computer, tablet of smartphone? Dan komt u daar meestal moeilijk vanaf. Wees daarom voorzichtig op internet

Lees hier meer over malware.

 

Social engineering: misbruik van vertrouwen

Criminelen maken misbruik van uw vertrouwen of spelen in op angst om uw persoonlijke gegevens in handen te krijgen. Dat heet social engineering. Er zijn heel veel vormen.

Geef nooit zomaar vertrouwelijke informatie aan anderen. Uw bank vraagt u nooit om uw codes, digipas, betaalpas of creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms, niet in een brief en niet aan de deur.

Lees hier meer over social engineering.

 

Merkt u dat er iets niet klopt?

Wordt u gebeld door een bank, staat er iemand aan de deur die u met uw bankzaken wil helpen of ontvangt u een bericht met het verzoek geld over te maken en herkent u dit niet?

Neem contact op met Ekelenkamp! Als Zelfstandig Adviseur Regiobank helpen wij u graag zodat u veilig kunt blijven bankieren.

Bron: Regiobank.nl