De zomervakantie ziet er dit jaar door het coronavirus anders uit dan normaal.
Binnen Europa is reizen alweer gedeeltelijk mogelijk. Ook kiezen veel mensen er voor om reizen om te boeken en in Nederland op vakantie te gaan.

Wij hebben de meest actuele vragen rondom het reizen in deze periode op onze website verzameld. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met ons kantoor. Wij helpen graag!

Kun je vanwege de situatie rondom het coronavirus niet op reis?
Annuleer dan nooit zelf de reis maar ga in overleg met de organisatie waar de reis is geboekt.

 

Meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland

Ik ben in het buitenland en wil graag terug naar Nederland, maar ik kan geen beroep doen op een reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Wat moet ik doen?

De mogelijkheid voor Nederlandse reizigers die in het buitenland zijn gestrand om zich te registreren voor Bijzondere Bijstand Buitenland, is woensdag 8 april 2020 (17:00 uur Nederlandse tijd) stop gezet. Dit betekent niet dat we gestrande reizigers niet meer helpen. De reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid blijven zich inzetten om zoveel mogelijk gestrande reizigers met vluchten naar Nederland terug te halen.

Heeft u nog vragen? Lees de veelgestelde vragen over hulp bij terugkeer naar Nederland. Bent u gestrand in het buitenland en heeft u hulp nodig? Dan kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen naar +31 247 247 247.

Ik ben met mijn auto/caravan/camper op reis. Kan ik dan ook gebruikmaken van de Regeling Bijzondere Bijstand Buitenland?

Dat kan zeker. Alleen richt de regeling zich uitsluitend op het veilig naar huis brengen van personen, niet van vervoersmiddelen. Je moet jouw auto, caravan of camper achterlaten in het land waar je bent.

Ik moet mijn auto/caravan/camper achterlaten. Worden de kosten van stalling en terughalen ook vergoed?

Nee helaas. In principe komen deze kosten voor eigen rekening en worden niet vergoed.

Ik ben in een gebied waar het coronavirus is geconstateerd
Wat gebeurt er met mijn reisverzekering nu ik langer moet blijven door overmacht?

Dan blijft uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt terugkeren. Verzekeraars die dit niet standaard in de voorwaarden hebben geregeld, bieden deze dekking uit coulance. De dekking vervalt als u langer blijft dan de eerstvolgende terugkeermogelijkheid.

Ik reis toch naar een gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt, bijvoorbeeld Turkije. Wat betekent dit voor mijn reisverzekering?

Reis je binnenkort naar een bestemming waarvoor nu al een negatief reisadvies geldt? Dit raden wij ten zeerste af, gezien de adviezen van de overheid. Je bent in ieder geval bij de meeste reisverzekeraars niet verzekerd op je reisverzekering voor claims die te maken hebben met corona. Check eerst de website van jouw reisverzekeraar en bekijk de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier vind je de meest actuele informatie over het gebied waar je naartoe gaat. Houd ook contact met je reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij over eventuele wijzigingen in jouw reis.

Vouchers

Ik heb een voucher ontvangen voor mijn geannuleerde reis en wil mijn voucher annuleren. Is dat mogelijk?

De voucher die je hebt ontvangen voor je geannuleerde reis vertegenwoordigt een geldbedrag. Je kunt deze voucher alleen omzetten in een reis. Normaal gesproken had je geld ontvangen, maar vanwege de omvang en impact van de corona-pandemie is nu gekozen voor vouchers. De reis waarvoor u een verzekering heeft aangeschaft bestaat niet meer. Je kunt deze reis dan ook niet meer annuleren. Pas als je met de voucher een nieuwe reis hebt geboekt, kun je je weer voor het annuleringsrisico van die specifieke reis verzekeren.
Voor alle vragen over de vouchers, verwijzen wij je naar de website van de ANVR. Hier kun je de meest gestelde vragen vinden.

Mensen uit risicogroep

Kunnen Nederlanders die duurzaam in het buitenland verblijven onder bepaalde voorwaarden ook gebruikmaken van de regeling Bijzondere Bijstand Buitenland? Met name als het gaat om mensen uit de risicogroep?

De inzet van de rijksoverheid is gericht op Nederlandse reizigers, een kwetsbare groep onder de huidige omstandigheden. In veel landen worden bijvoorbeeld hotels gesloten, waardoor reizigers op straat kunnen komen te staan.
Voor Nederlanders – ook uit de risicogroep – die duurzaam in het buitenland verblijven, geldt dat zij in beginsel hun verblijf in het buitenland kunnen voortzetten met inachtneming van de maatregelen in het land waar zij verblijven. In veel landen is het advies – net als in Nederland – om zoveel mogelijk thuis te blijven.

 

Verzekeringspolis

Ik heb een doorlopende reisverzekering met werelddekking. Gezien de COVID-19 crisis weet ik vrij zeker dat ik dit jaar niet meer op vakantie ga. Op dit moment mag er niet naar het buitenland worden gereisd. Heb ik recht op compensatie voor de betaalde premie of mag ik mijn verzekering opschorten?

Uw doorlopende reisverzekering is ingegaan op het moment dat u hem afsloot. U hebt al voor een bepaalde periode premie betaald, doorgaans is dat een jaar. Ondanks dat u de komende periode niet naar het buitenland mag reizen heeft u geen recht op compensatie voor uw betaalde premie, ook kunt u uw reisverzekering niet opschorten. Het staat u vrij deze op te zeggen. Het eerste jaar is opzeggen alleen mogelijk per contractvervaldatum. Daarna is de reisverzekering dagelijks opzegbaar, met een opzegtermijn van 1 maand.

Ik heb een kortlopende reisverzekering met werelddekking voor een reis voor de aankomende zomer gesloten. Kan ik de kortlopende reisverzekering opzeggen en premie terugkrijgen, nu ik weet dat ik dit jaar niet meer op reis ga?

U kunt uw kortlopende reisverzekering opzeggen en uw premie terugvragen voor een komende reis. Indien u een kortlopende reisverzekering hebt met een annuleringsverzekering, dan ontvangt u alleen premie terug voor uw kortlopende reisverzekering niet voor de annuleringsverzekering.

Weer op vakantie

Ik weet nog niet zeker of mijn reis doorgaat. Kan ik mijn reis annuleren?

U hebt altijd het recht de reis te annuleren, maar als u zelf de reis annuleert bent u gehouden om de reissom te betalen die u op dat moment verschuldigd bent. U krijgt dan geen geld terug en als u al een rest-reissom verschuldigd bent dan blijft u ook verplicht om deze te voldoen.
De kosten blijven voor uw eigen rekening. Doorgaans is er geen dekking op de annuleringsverzekering als u zelf annuleert, omdat u de reis liever niet meer maakt.

De reisorganisator zegt dat de reis gewoon doorgaat, maar ik zou er liever niet meer naartoe gaan. Kan ik mijn reis annuleren?

Als de reisorganisator de reis kan uitvoeren dan heeft hij aan zijn leveringsplicht voldaan. U kunt uiteraard zelf annuleren, maar u bent dan verplicht om aan uw contractuele verplichtingen te voldoen.
De kosten blijven voor uw eigen rekening. Doorgaans is er geen dekking op de annuleringsverzekering als u zelf annuleert, omdat u de reis liever niet meer maakt.

De reisorganisator zegt dat de reis gewoon doorgaat, maar door de Corona-maatregelen gaat de reis er heel anders uitzien dan gepland. Heb ik het recht om de reis te annuleren?

Als u zelf annuleert dan verspeelt u hiermee het recht de discussie te voeren over het al dan niet kunnen uitvoeren van de reis. De reisorganisatie hoeft u dan niet te compenseren. U kunt alleen discussie voeren over een overeenkomst die nog bestaat. Als u er niet uitkomt met de reisorganisatie dan kunt u zich richten tot de Geschillencommissie Reis.
Houdt er rekening mee dat er zal worden beoordeeld of de reisorganisatie in redelijkheid handelt gegeven de omstandigheden en dat de reisovereenkomst alleen verplichtingen met zich meebrengt ten aanzien van de geboekte onderdelen, zoals vervoer en verblijf. Dat het openbare leven er anders uitziet is geen grond om de levering van de reis ter discussie te stellen. Ook ten aanzien van aanpassingen aan uw vervoer of verblijf zal worden beoordeeld of er in redelijkheid van u verwacht mag worden dat u deze aanpassingen accepteert.
De reisverzekering biedt geen dekking voor contractuele geschillen met reisorganisaties. Mogelijk biedt uw gezinsrechtsbijstandverzekering wel dekking voor geschillen over de reisovereenkomst.

Ik heb alleen een verblijf geboekt. Ik weet niet of ik op de plaats van bestemming kan komen. Kan ik mijn reis annuleren?

U heeft altijd het recht om de reis te annuleren. Als het verblijf geleverd kan worden dan is de reisorganisatie echter niet gehouden om u uw geld terug te geven.
Of uw annuleringsverzekering dekking biedt is afhankelijk van de verzekeraar en de situatie. Check hiervoor de veel gestelde vragen op de website van uw verzekeraar.

Ik ben op vakantie in Europa en ik wil naar huis vanwege een nieuwe corona uitbraak. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is gewijzigd van geel naar oranje. Kan ik de kosten van mijn terugreis verhalen op mijn annuleringsverzekering?

Deze kosten vergoedt een annuleringsverzekering doorgaans niet. Ook niet als het reisadvies is gewijzigd naar oranje. U zult er dus zelf voor moeten zorgen dat u zo snel als mogelijk naar Nederland terugkeert. Dit is ook het advies van de Nederlandse overheid. Raadpleeg de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de meest actuele informatie over het gebied waar je naartoe gaat.

Ik heb een vakantie gepland in Europa, ik ben nog niet vertrokken en het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken verandert van geel naar oranje. Ben ik dan verzekerd?

Wanneer u nog niet vertrokken bent en het reisadvies verandert naar oranje, dan bent u doorgaans niet verzekerd als u er toch voor kiest om op reis te gaan. Hierbij is het woord ‘onvoorzien’ van belang. Wanneer u afreist naar een bestemming die als reisadvies oranje heeft, dan zijn de risico’s die u neemt niet meer onvoorzien. Doorgaans geldt er dan geen dekking. Het verschilt per reisverzekeraar of de overige risico’s gedekt zijn. Bekijk hiervoor de veel gestelde vragen op de website van uw verzekeraar. Doorgaans annuleren de reisorganisaties of luchtvaartmaatschappijen de reis en bieden daar een alternatief voor.

Ik ben op dit moment op vakantie in Europa en het reisadvies van mijn bestemming verandert van geel naar oranje. Ben ik dan verzekerd?

Ja, u bent verzekerd, maar de verzekeraar verwacht wel dat u het gebied zo snel mogelijk verlaat. Neem contact op met de reisorganisatie of alarmcentrale voor hulp. Als u geen actie onderneemt, dan loopt u kans dat u niet meer verzekerd bent. Neem daarom altijd contact op met uw reisverzekeraar als u van mening bent dat u het gebied niet op een veilige manier kan verlaten.

Zakelijke reizen

Ik heb een zakenreisverzekering. Ik wil naar een bestemming reizen waar het reisadvies oranje is. Hierbij kun je alleen als de reis noodzakelijk is naartoe reizen. Wat is noodzakelijk reizen?

De definitie van noodzakelijk reizen is lastig algemeen te bepalen. Volgens de definitie van het ministerie van Buitenlandse zaken zult u zelf een afweging moeten maken wat noodzakelijk is. Maak hierbij een goede afweging. Mocht u toch op reis gaan, dan is het advies om contact op te nemen met uw reisverzekeraar om te informeren naar uw specifieke situatie.

 

Bron: verzekeraars.nl

Tot slot willen wij nogmaals benadrukken om
jouw reis niet zelf te annuleren!

Wij helpen je graag

Heb je een vraag, een schade of wil je een verzekering aanvragen?
Wij op de volgende manieren bereikbaar:

Telefoon : 0548-616071
Voor al uw verzekerings- en schadevragen.

Mail : particulieren@ekelenkamp.nl
Voor vragen over alle particuliere verzekeringen.

Mail : schade@ekelenkamp.nl
Voor het melden van of vragen over schades.

WhatsApp : 06-52898785
Voor toezending van mediabestanden. (telefonisch niet bereikbaar op dit nummer)