De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Nog steeds is er veel onzeker, onder andere de mogelijkheid op een vakantie in het buitenland. De zomervakantie komt steeds dichterbij.

Wij krijgen veel vragen over het wel of niet annuleren van de geboekte zomervakantie. Maar ook of je nu wel of niet het overige deel van een reissom moet betalen. In onderstaand stappenplan vertellen wij wat je kunt doen.

Stap 1: nooit zelf annuleren

Wij adviseren je om een geboekte reis nooit zelf te annuleren. Neem eerst contact op met je reisbureau, luchtvaartmaatschappij of geboekte accommodatie. Volgens de voorwaarden van veel verzekeraars geldt namelijk dat de reisorganisatie waar je de vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel moet doen voor terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Denk aan een voucher, tegoedbon of mogelijkheid tot omboeken. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Overleg daarom eerst met hen over een oplossing.

Betalen van de reissom?

Vanwege de onzekere situatie, is het vaak mogelijk om uitstel van betaling aan te vragen, tot het moment waarop duidelijk is of de reis wel of niet door kan gaan. Je kunt hiervoor contact opnemen met de reisorganisatie en de mogelijkheden overleggen.

Stap 2: bericht afwachten van de reisorganisatie

De reisorganisatie (reisbureau, vervoerder, verhuurder of aanbieder) waar je de vakantie hebt geboekt, neemt normaal gesproken enkele weken voor de vertrekdatum contact met jou op. Omdat in alle landen nog steeds een negatief reisadvies geldt met code oranje of rood, zal de reisorganisatie met jou overleggen over het annuleren van de geboekte reis en de compensatiemogelijkheden die zij aanbieden. Bijvoorbeeld restitutie, een voucher of gratis omboeken naar een andere datum.

Zelf contact opnemen?

Let op: hoor je niets van de reisorganisatie en nadert de vertrekdatum al snel (binnen drie weken)? Neem dan zelf contact op met de reisorganisatie en overleg over een oplossing.

Compensatie?

Ontvang je een vorm van compensatie? Dan is het belangrijk te weten dat je deze niet zomaar mag weigeren. Als de compensatie een redelijke periode geldig is, bijvoorbeeld een jaar lang, zien verzekeraars dit als een op geld te waarderen (financiële) compensatie.

Stap 3: biedt de reisorganisatie geen oplossing? Neem contact op met Ekelenkamp.

Heb je contact gehad met de reisorganisatie? Biedt zij géén restitutie of compensatie? Neem dan contact op met Ekelenkamp. Dan beoordelen wij samen of je jouw annuleringskosten kunt terugkrijgen.

Geen oplossing via de reisorganisatie? Neem contact met ons op

Tot slot willen wij nogmaals benadrukken om
jouw reis niet zelf te annuleren!

Wij helpen je graag

Heb je een vraag, een schade of wil je een verzekering aanvragen?
Wij op de volgende manieren bereikbaar:

Telefoon : 0548-616071
Voor al uw verzekerings- en schadevragen.

Mail : particulieren@ekelenkamp.nl
Voor vragen over alle particuliere verzekeringen.

Mail : schade@ekelenkamp.nl
Voor het melden van of vragen over schades.

WhatsApp : 06-52898785
Voor toezending van mediabestanden. (telefonisch niet bereikbaar op dit nummer)

Bron: NH1816